Új feladatok:
1. Olvasd el a mondatokat!
Az erdei fákon a légtornászok ügyességével ugrándozik a mókus. Bundája és nagy lompos farka általában vörös, de akad szürke színű is. Ágakból épít magának fészket. Ha egyik fáról a másikra ugrik, ejtőernyőként működik a farka, és fékezi az esést. Csak nappal jár táplálék után.
a) Figyeld meg a toldalékos szavakat! Húzd alá őket!
b) Az aláhúzott szavak közül ötöt másolj le!
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
c) Jelöld álló egyenes vonallal a szótőt!
2. Tegyél toldalékot a szavakhoz, hogy értelmes legyen a mondat!
A tó________ mentem.
A nádas________ álltam.
Egy hang________ hallottam.
Vadkacsa repül________ a magas________.
a) Írd le a mondatot a füzetedbe!
b) Húzz álló egyenes vonalat a kiegészített szavakban a szótő és a toldalék közé!
3. Figyeld meg a szavakat! Válaszd el a szótőt a toldaléktól!
mókusok à mókus + ok
avarban à
kirándulók à
úthoz à
erdőben à
Mi jut eszedbe ezekről a szavakról? Írj összefüggő mondatokat a feladat szavaival!
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
4. Válaszolj a kérdésekre toldalékos szavakkal!
Szótő |
Hol? |
Hová? |
rét |
|
|
fa |
|
|
bokor |
|
|
kert |
|
|
a) Írd a szavakat a táblázatba!
b) Színessel írd át a toldalékokat!
5. Nézd meg Az iskolaudvaron című színes képet! Írásban válaszolj a kérdésekre!
Mivel játszanak a gyerekek?
Kivel fogócskázik Zsófi?
Mivel hordják a homokot a fiúk a vár építéséhez?
6. Folytasd a szavak gyűjtését a kérdésekre adott válaszokkal!
a) Mivel töltöd szívesen a szabadidődet?
úszással, labdázással, ______________________________________________________
b) Kivel játszol szívesen?
Tomival, Sárival, _________________________________________________________
c) Kikkel voltál kirándulni?
gyerekekkel, _____________________________________________________________
d) Mivel utaztatok?
villamossal, autóval, ______________________________________________________
7. Nézd meg Az iskolaudvaron című színes képet!
a) A kérdésekre toldalékos szóval válaszolj!
kinek lehet: – piros ruhája ?
– barna cipője?
– pöttyös labdája?
– szőke hajfürtje?
Miben hasonlítanak a leírt szavak?
b) Elválasztva írd le a következő szavakat!
ruhája cipője labdája hajfürtje
_______________________________________________________________________
8. Mire figyelmeztetnéd az udvaron játszó gyerekeket? Írj két nekik szóló jó tanácsot!
(Például: Ne szaladgálj figyelmetlenül az udvaron!)
________________________________________________________________________
9. Mondatkiegészítés
a) Egészítsd ki a megfelelő szóval a mondatokat!
ügyeljetek, köszönjük, gondoljunk
Gyertek hozzánk vendégségbe! – mondta Laci.
___________________ ! – felelték a társai.
Másokra is ___________________ ! – figyelmeztetett Marci.
___________________ arra, hogy időben érkezzetek!
b) Írd le a füzetedbe azokat a szavakat, amelyekkel kipótoltad a mondatokat!
c) Jelöld a szótőt álló egyenes vonallal!
10. Magyarázd meg a következő mondatok jelentését!
Jó szívvel adj, hogy el is fogadják!
Ugratja a barátját.
Itatja az egereket.
a) Húzd alá a kiejtéstől eltérően írt szavakat!
b) Jelöld bennük a szótőt!
11. A kérdéseknek megfelelően toldalékold a táblázatban szereplő szavakat!
a) Írd a toldalékos szóalakokat a megfelelő helyre!
Szótő |
Hol? |
Hová? |
Honnan? |
hajó |
|
|
|
tó |
|
|
|
könyv |
|
|
|
rét |
|
|
|
b) Írj három összefüggő mondatot a táblázatba írt szavakkal!
12. Olvasd fel helyes kiejtéssel a társadnak a következő szavakat!
fonja porolja mondja
kiáltja gondolj igazság
kertje mártsd feszültség
a) Jelöld a szótőt!
b) Diktálj a társadnak öt szót a fentiek közül, azután ő diktáljon neked!
c) Közösen javítsátok a munkátokat!
d) Írd le betűrendben azokat a szavakat, amelyeket te diktáltál a társadnak!
e) Válassz ki kettőt a leírt szavak közül! Alkoss velük összefüggő mondatokat!
13. Egészítsd ki a szöveget! A következő szavak toldalékos alakjait használd!
fa, zörög, tó, veréb, bokor, nő
Ősszel a ___________________ levelei megszínesednek.
A lehullott levelek __________________ a szélben.
A __________________ partjáról elköltöztek a madarak, csak a _______________ hangját halljuk.
a) A szövegbe illesztett szóalakokat írd le a füzetedbe! Függőleges vonallal válaszd el a szótőt a toldaléktól! Így: fá ½ k
b) Válassz ki a leírt szavak közül kettőt! Tegyél hozzájuk más toldalékot! Alkoss velük mondatot! (Például: A harkály az odúját egy nagy fába vájta.)
14. Egészítsd ki toldalékkal a bokor, a veréb és a zörög szónak ezt a tövét:
bokr____________
vereb___________
zörg____________
Válassz ki egy szópárt, és foglald mondatba!
15. Írjatok szókártyákat!
Például:
ház |
kert |
fut |
folyópart |
szoba |
a) A toldalékos dobókockával dobjatok felváltva! Ha a szavak és a toldalékok összeillenek, alkossatok a toldalékos szóalakkal rövid mondatot!
b) Írjatok le öt toldalékos szót a füzetbe!
16. Toldalékold a szavakat, hogy illeszkedjenek a mondatba!
ház, mező
A kislányok sietve futnak ki a ______________ a ________________ .
virág, csokor
Örömmel szedik a sok szép ______________, kötik a sok tarka ______________.
gyors, kellemes
Egész délután nagyon ______________ érzik magukat, az idő ______________ múlik.
a) Írd le a kiegészített mondatokat!
b) Folytasd és fejezd be az elindított történetet!
c) Adj címet a szövegnek!
17. Csoportban dolgozzatok!
a) A megadott toldalékok segítségével fűzzétek mondattá a szavakat! Írjátok le helyesen a mondatokat!
Toldalékok |
Szavak |
-i, -t |
Tomi, labda, fölemel, a |
-en |
figyelmes, aztán, fölnéz |
-i |
repít, Karcsi, felé |
-t, -zel, -ja, -t |
a, felemel, kéz, vár, csoport, is, a, labda |
b) Használjátok a megfelelő toldalékot a következő mondatok kiegészítéséhez!
-val, -hoz Unokatestvérem édesapjá____ kiment a tó____.
-ák, -t, -be Bedobt____ a csali____ a víz_____ .
-en, -ak, -ra Türelmes____ várt____ a nagy fogás____.
c) Jelöljétek a szótőt, és írjátok át színessel a toldalékot! Folytassátok a történetet írásban a füzetben!
18. Figyeld meg a szópárokat! Mit vettél észre?
hal → halász
posta → postás
vaj → vajaz
pék → pékség
mos → mosakszik
csíp → csípős
önt → öntöz
a) Válassz ki egy szópárt, és rajzold le!
|
b) A toldalékos szavakat foglald mondatba! Kettőt írj le a füzetedbe!
19. Toldalékolás
a) Figyeld meg, hogyan változtatta meg a toldalék a szó jelentését!
hal halász halászat
mese mesél mesélés
ép épül épület
könyv könyvel könyvelés
ír írás írásos
b) A társaddal együtt csináljatok szófejlesztést! Az egyik sorba írt szavakat foglaljátok mondatba!
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
c) Találjátok ki, hogy mi lehet a hiányzó szó!
fény fényes fényesít
mos _________ mosogatás
vár _________ várakoztat
kedv _________ kedvezményes
kedv _________ kedveskedés
kedv _________ kedvetlenül
20. Alkoss összetett szavakat a szóoszlopok felhasználásával! Írj le minél többet a füzetedbe!
vasút zsák
kapu párok
háti köpeny
kerék állomás
eső bejáró
a) Miért keletkezhettek összetett szavak? A válaszok közül húzd alá, ami igaz lehet!
Mert így hosszabb szavakat használhatunk.
Mert így új szavakat lehet alkotni, pontosabban tudjuk kifejezni magunkat.
Mert csak így, összekapcsolva van értelmük.
b) Folytasd a szógyűjtést a füzetedben!
21. Figyeld meg a párokat!
rosszulesik rosszul esik
ágrólszakadt ágról szakadt
talpraesett talpra esett
tökkelütött tökkel ütött
barátfüle barát füle
hidegvérű hideg vérű
ezermester ezer mester
a) Magyarázd meg, miben különbözik a jelentésük! Miért írtuk őket így?
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
b) Válassz ki két párt, és foglald mondatba őket!
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
c) Az összetett szavak közül hármat írj le elválasztva!
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
22. Játék az összetett szavakkal. Keresd a szabályt!
a) A minta szerint alkoss összetett szavakat!
Minta:
szempilla bagolyszem
↓ ↓
szemöldök búzaszem
↓ ↓
szemorvos ökörszem
↓ ↓
szempillantás láncszem
↓ ↓
szemfedő macskaszem
↓ ↓
szemfényvesztő tengerszem
Te ezekkel a szavakkal próbálkozz:
fej-________ ________-fej
zene-________ ________-zene
repülő-________ ________-repülő
b) Figyeljétek meg a szabályt! Versenyezzetek! Ki tudja a legtöbb szót megtalálni öt perc alatt?
macskaszem → szemüveg → üvegnyak → nyaklánc → …
23. Tollbamondás után írj!
A hosszú téli estéken az emberek beszorultak a szobába.
Ilyenkor fosztották a tollat, morzsolták a kukoricát.
Régen a lányok, asszonyok fonóházba jártak.
Közösen jobban haladt a munka, vidámabban telt az idő.
a) Javítás után jelöld meg a kiemelt szavakban a szótőt és a toldalékot!
b) Manapság mivel töltik estéiket a falusi emberek? Mesélj róla!
Régebbi feladatok:
Pótold a hiányzó magánhangzókat,másold le a füzetbe! ápr_l_s, d_csér, f_nom, gy_k, gy_gy_t, h_d, _gér, _ng, _r_gy, _sz_k, kész_t, k_l_ncs, k_sér, k_ván, m_nd_g, ny_l, ny_l_k, pap_r, seg_t, s_el, s_ma, s_r, szel_d, szép_t, sz_lva, sz_nes, sz_v, sz_várvány, tan_t, ter_t, t_z, t_zes, vesz_t, v_z, v_z_l_, zs_ráf b_c_kl_,h_sz_, kapzs_, k_cs_, k_fl_, kocs_, M_s_, nén_, Pet_, p_c_, pul_, Sár_, semm_, s_, tax_, v_rsl_, v_sz_, zokn_ b_h_c, b_k_r, b_lt, b_r_nd, cs_k_ládé, f__k, f_l_tt, g_mba, g_mb_c, h_ember, h_pehely,k_r_m, k_nyv, k_r_m, m_kus, _ra, _r_szlán, _rv_s, _v_da, _r_m, _z, p_stás,p_l_ver, rend_r, r_ka, r_zsa, v_nat, v_d_r
Tagold a szöveget szavakra, másold le helyesen!
Zöldgyíkfutafűben.MisiésJulifigyel.Agyíkfürgeállat.Elbújikakövekközé.
Nyolcóravan.Aziskolábanmegszólalacsengő.Agyerekekapadbanülnek.
Atanítónénitanítjaőket..Szavakatíratáblára.
Gizinénialmátviszapiacra.Ottáruljaaszéppirosgyümölcsöt.Jönegyvevő.
Tízszemalmátkér.Százforintotfizetérte.
Sorold betűrendbe a következő szavakat, másold le!
1., béka, macska, zsiráf, cica, kutya, egér, hal, tigris, oroszlán, krokodil
2., Budapest, Szekszárd, Debrecen, Siófok, Kistarcsa, Nagytarcsa, Cegléd, Pécs, Győr, Miskolc, Esztergom
3., autó, alma, atlasz, ananász, ajtó, anyu, apu, anyó,
4., medve, manó, meleg, móka, Misi, Mari, majom, mulat, mama
5., Juhász gyula, Gárdonyi Géza, Jókai Mór, Móra Ferenc, Fehér Klára, Zelk Zoltán, Benedek Elek, Arany János
Olvasd el a mondatokat!
Az erdei fákon a légtornászok ügyességével ugrándozik a mókus. Bundája és nagy lompos farka általában vörös, de akad szürke színű is. Ágakból épít magának fészket. Ha egyik fáról a másikra ugrik, ejtőernyőként működik a farka, és fékezi az esést. Csak nappal jár táplálék után.
a) Figyeld meg a toldalékos szavakat! Húzd alá őket!
b) Az aláhúzott szavak közül ötöt másolj le!
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
c) Jelöld álló egyenes vonallal a szótőt!
Tegyél toldalékot a szavakhoz, hogy értelmes legyen a mondat!
A tó________ mentem.
A nádas________ álltam.
Egy hang________ hallottam.
Vadkacsa repül________ a magas________.
a) Írd le a mondatot a füzetedbe!
b) Húzz álló egyenes vonalat a kiegészített szavakban a szótő és a toldalék közé!
Figyeld meg a szavakat! Válaszd el a szótőt a toldaléktól!
mókusok mókus + ok
avarban
kirándulók
úthoz
erdőben
Válaszolj a kérdésekre toldalékos szavakkal!
Szótő |
Hol? |
Hová? |
rét |
|
|
fa |
|
|
bokor |
|
|
kert |
|
|
a) Írd a szavakat a táblázatba!
Folytasd a szavak gyűjtését a kérdésekre adott válaszokkal!
a) Mivel töltöd szívesen a szabadidődet?
úszással, labdázással, ______________________________________________________
b) Kivel játszol szívesen?
Tomival, Sárival, _________________________________________________________
c) Kikkel voltál kirándulni?
gyerekekkel, _____________________________________________________________
d) Mivel utaztatok?
villamossal, autóval, ______________________________________________________
Elválasztva írd le a következő szavakat!
ruhája cipője labdája hajfürtje
_______________________________________________________________________
Mire figyelmeztetnéd az udvaron játszó gyerekeket? Írj két nekik szóló jó tanácsot!
(Például: Ne szaladgálj figyelmetlenül az udvaron!)
________________________________________________________________________
Mondatkiegészítés
Egészítsd ki a megfelelő szóval a mondatokat
ügyeljetek, köszönjük, gondoljunk
Gyertek hozzánk vendégségbe! – mondta Laci.
___________________ ! – felelték a társai.
Másokra is ___________________ ! – figyelmeztetett Marci.
___________________ arra, hogy időben érkezzetek!
Jelöld a szótőt álló egyenes vonallal!
Magyarázd a mondatok jelentését! Milyen mondatok ezek? Miről ismerted fel őket?
Ne állj itt úgy, mint egy Á betű!
Megmutatja, hol csinálta az ács az ajtót.
Adja ő még alább is!
Olyan fáradt, hogy az ágy sír utána.
a) Keresd a szólásokban, közmondásokban a kiejtéstől eltérő helyesírású szavakat!
b) Másold le a megtalált szavakat! Mi segít a helyes leírásban?
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
c) Jelöld a szavakban álló egyenes vonallal a szótőt!
Toldalékold a következő szavakat úgy, hogy a kiejtéstől eltérő helyesírásúak legyenek!
kert bot út bán ken fogy
a) Írd le a toldalékos szavakat!
pl.kertje,________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
b) Jelöld álló egyenes vonallal a szótőt a leírt szavakban!
c) Válassz ki két szót! Alkoss velük mondatot!
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Másold le a mondatokat!
Találj ki egy játékot! – mondta Kati.
Csináljunk bábokat! – kiáltja Zsófi.
Adjuk ajándékba az óvodásoknak!
a) Húzd alá azt a szót, amelyiknek a kiejtése eltér a helyesírástól! Válaszd el álló egyenes vonallal a szótőt és a toldalékot!
Figyeld meg a következő szavak leírt és kiejtett alakját!
partja pottyan rontja bontja pettyes
hattyú barátja löttyen kabátja
a) Írásmódjuk szerint csoportosítva másold le a szavakat!
-tj- |
-tty- |
|
|
Keresd meg a hibákat a szövegben!
Az erdei ösvényen gyakran láttyuk a mókust. Sokszor fejünk felett ugrájják körül egymást. Télire dijóból, makkból élelmet gyűjtenek.
a) Másold le a mondatokat helyesen!
Melyik szót írtuk helyesen? Válaszd ki és másold le a füzetedbe!
tuggya tudja
adja aggya
éljen éjjen
mongya mondja
taníttya tanítja
a) Jelöld a szavakban azt a részt, ahol a leírás eltér a kiejtéstől!
Figyeljétek meg a következő szavak kiejtését és leírását! Keressetek hasonlóságot!
bánjuk mutatja mondja ejtsük műveltség bontsuk fáradságos látjuk
a) Betűrendben írd le a szavakat!
b) Álló egyenes vonallal jelöld a szótőt!
c) Keress a versben olyan szavakat, amelyeknek a kiejtése eltér a leírástól!
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Szótagolva másold le azokat a szavakat, amelyeknek a leírása eltér a kiejtéstől!
állja figyelje hordja hozza pettyes gyűjtse
földje csendje kérdi hosszú csalogatják fűzze